petak, 21. studenoga 2014.

Filozofija

U drevnoj Grčkoj, Sokrat je bio naširoko hvaljen zbog svoje mudrosti. Jednog dana dođe mu poznanik vrlo uznemiren : "Sokrate, znate šta sam upravo čuo o Diogenu?" "Samo trenutak" odgovori Sokrat. "Pre nego što mi kažeš šta si čuo, napravićemo mali test. To se zove trostruki test." -"Trostruki test?" -"Tačno, pre nego što mi ispričaš o Diogenu, razmotrićemo ono što želiš da mi kažeš. Prvi filter je istina. Jesi li apsolutno siguran da je to istina ?" -"Ne, zapravo sam samo čuo o tome."- - Dobro, znači ne znamo je li to istina ili ne? Pokušajmo s drugim delom, filterom dobrote. Jel' ono što nameravaš da mi kažeši o Diogenu nešto dobro ? " -"Ne, naprotiv... on je...." -"Dakle, želiš mi reći nešto o Diogenu što može biti loše, čak i ako nisi siguran da je istina ?" Čovek je slegnuo ramenima, malo zbunjen. Sokrat je nastavio : -"Vest još uvek može da prođe test jer postoji i treći deo, filter korisnosti. Hoće li ono što želiš da mi kažeši o Diogenu biti korisno za njega?" -"Ne, pa ovaj... kako da kažem... mislim da neće." -"Pa ,zaključio je Sokrat, ako ono što hoćeš da kažeš, nije moguća istina, nije ni dobro, niti korisno, zašto bi to rekao meni ili bilo kome uopšte ?" Čovek je bio zbunjen i zatečen ovim rečima. ______ Ovo je primer zašto je Sokrat bio veliki filosof i zašto imamo visoko mišljenje o njemu. To takođe objašnjava zašto Sokrat nikad nije saznao da mu Diogen spava sa ženom.

Nema komentara:

Objavi komentar